Strata výkonu motora časť II.: Tipy ako lenivý motor opäť prebudiť k životu

štvrtok, 8. apríla 2021
AUTO, VýKON, MOTOR, AUTOLEDKY,

Pokiaľ motorista nie je kovaný odborník, rad porúch na jeho vozidle jednoducho identifikovať nedokáže. Ale stále zostáva nemalé množstvo nedostatkov, ktoré je možné odhaliť, a to častokrát už v zárodku. Je skutočne zložité postrehnúť, v akom momente sú motory príliš opotrebované a je čas na ich opravu či výmenu, našťastie my poznáme tipy, ktoré vám pomôžu zistiť, či je pohonná jednotka v zlom stave.

 

Keď motor píska a ševelí

Znížený výkon motora a zvýšená spotreba sú väčšinou príznaky chybné váhy vzduchu. Dusenie benzínového motora vedúce až k jeho zhasnutiu zasa mnohokrát pôsobí chybná sonda či poškodený jej kábel alebo rozpadnutý katalyzátor, čo je porucha postihujúca predovšetkým vozidlá staršieho dátumu výroby. Automobil skrátka môže stretnúť celý rad porúch. Znalý motorista ich ale celý rad dokáže identifikovať, čo sa mu hodí nielen pri prevádzke vlastného auta, ale napríklad aj pri výbere ojazdeného auta.

 

Počúvajte podvozok

Zvýšenú hlučnosť alebo priamo klepanie od podvozku pri prejazde nerovností zaregistruje aj úplný laik. Len tomuto javu musí venovať pozornosť. Automobil môže v zákrutách a na horizontoch, kde dochádza k určitému odľahčeniu, ľudovo povedané plávať, navyše najmä pri niektorých modeloch môže dôjsť pri veľkých vôľach až napríklad k vyvlieknutiu guľového čapu a uvoľneniu kolesa. Aké môžu byť následky, asi nie je potrebné vysvetľovať. Chvenie volantu, ktoré prichádza od určitej rýchlosti za jazdy, majú na svedomí väčšinou nevyvážené kolesá alebo vôľa v uložení predného priečneho stabilizátora (vinu môže niesť aj hrča na pneumatike). Ak sa vôľa zväčší, dochádza aj k vŕzganiu, ktoré vychádza približne od prednej nápravy a to pri vytáčaní kolies do plného vychýlenia, keď vozidlo stojí na mieste. Pokiaľ dochádza k chveniu volantu pri brzdení, pôvod hľadajte vo zvlnených predných brzdových kotúčoch (niekedy dochádza aj k miernemu pohybu brzdového pedálu).

 

Dvojhmotný zotrvačník

Kto jazdí s vozidlom, ktorému občas vypadávajú zaradené rýchlosti, mal by rozhodne navštíviť autoservis. Dôvodom môže byť problém s prevodovkou a jeho včasné riešenie ušetrí naozaj výraznú sumu. Keď sa po naštartovaní a prevádzke na voľnobeh ozýva zospodu motora tiché klopanie, ktoré po zošliapnutí spojky zmizne alebo zmení zvuk, ide pravdepodobne o chybný dvojhmotný zotrvačník (ak je ním vozidlo vybavené). Vinu môže niesť aj chybné spojkové ložisko. To sa veľakrát prejaví tichým ševelením, tiež keď pri státí na mieste s bežiacim motorom prišliapnete pedál spojky. Kto nebude riešiť opotrebenie spojkového ložiska, môže sa ľahko dostať do situácie, kedy už nezaradí a zostane s vozidlom niekde stáť.

 

Dôveruj, ale preveruj

Motor je uložený na silentblokoch a aj tie prirodzene majú nejakú životnosť. Ak sú potrhané, dochádza k zvýšenému prenosu vibrácií na karosériu. Okrem optickej kontroly možno urobiť aj test za jazdy z kopca a pri behu motora na neutrál. Pokiaľ pri pribrzďovaniu v nízkej rýchlosti, prípadne pribrzďovaniu a súčasnom zatáčanie pocítite znateľne zvýšené vibrácie, nie sú silentbloky v optimálnej kondícii. Ale ešte než k tomuto testu pristúpite, venujte pozornosť základnej kontrole agregátu. Než naštartujete, skontrolujte hladinu motorového oleja a zložte viečko pre jeho dolievanie. Zospodu na ňom nesmie byť biely film a to ani ak po ňom prejdete prstom. To by značilo vyzrážanie vodu a teda vážny problém v podobe prasknutého tesnenie pod hlavou alebo prasknuté hlavy motora. Rovnako tak v expanznej nádobke chladiacej kvapaliny nesmiete nájsť olejovú stopu. Samotný štart agregátu musí prebehnúť takpovediac na ťuknutie, v prípade dieselu po prvom naštartovaní. Tiež zlý štart benzínového motora môže mať na svedomí zlá sviečka, prípadne chybný zapaľovací kábel.

Plná verzia