Strata výkonu motora časť I. Tieto varovné signály nikdy nepodceňujte

streda, 17. marca 2021
AUTOLEDKY, MOTOR, STRATA VýKONU, VAROVNé SIGNáLY,

Príčin poklesu výkonu motora môže byť celý rad. Od náhlej straty, ktorú vodič okamžite pocíti, až po postupný úbytok. Čím je to ale spôsobené? Občas môžete počuť niekoho, ako hovorí, že „motor jeho auta už neťahá tak ako za mlada". Iste, s rokmi a hlavne najazdenými kilometrami výkon motora klesá z dôvodu jeho prirodzeného opotrebovania. Pri niektorých automobilových motoroch prichádza táto „kríza stredného veku" skôr, pri ďalších sa tak deje neskôr. Avšak žiadny motor sa tomu nevyhne.

Niečo iné je však strata výkonu spôsobená prirodzeným starnutím a iné je to, ak sa tak deje z dôvodu poruchy na motore či presnejšie niektorého jeho celku, prípadne ak je príčinou zlá funkcia niektorého zariadenia. Pri úbytku výkonu je nutné tiež rozlišovať, či ide o postupné znižovanie alebo či ide o náhle a pomerne výrazné zníženie výkonu.

 

Klopanie ventilov

Problémy môžu po dlhšom čase nastať aj pri hydraulickom nastavovaní, ktoré prestane fungovať zvyčajne preto, že neudrží tlak oleja. Prejavuje sa klopaním ventilov aj počas jazdy, ktoré sa inak počuteľne prejavuje ráno po naštartovaní pri nových autách s funkčným nastavovaním. Ak nepomôže hustejší olej, čo však zase odporuje zníženiu trenia, býva finančne pomerne nákladná výmena hydraulických nastavovacích prvkov. Čo príde dovnútra, musí ísť von. Obmedzenie na strane výfukového systému znamená, že motor potrebuje viac výkonu na vytlačenie spálených plynov cez výfukové potrubie. Problémom môže byť čiastočne upchatý katalyzátor, alebo poškodené vnútornosti tlmičov výfuku (napríklad hrdzou, či mechanickou vadou). Všetko to, uberá motoru výkon. Výmena katalyzátora nie je lacná záležitosť.

olej

 

Málo paliva

Príčinou môžu byť zanesené vstrekovače. Nedokážu dostať do valca správne množstvo paliva. Dôvodom zanášania je často nekvalitné palivo. Moderné vstrekovače hlavne pri motoroch s priamym vstrekovaním sú pomerne citlivé a veľmi drahé súčiastky. Tankovať pochybný benzín sa nemusí vyplatiť, aj keď to vyzerá pomerne lákavo a vychádza lacnejšie. Keď je čo i len jeden vstrekovač trochu zanesený, riadiaca jednotka pridá palivo. Znamená to zvýšenú spotrebu a príliš bohatú zmes pre všetky ostatné valce.

 

Jazda do kopca

Lacnejším problémom môže byť aj zanesený palivový filter. Vymeniť ho je zvyčajne jednoduché a pomerne lacné. To by mala byť prvá pomoc pred tým, než vyhodíte množstvo peňazí za nové vstrekovače. Možno má problém aj palivové čerpadlo, ktoré sa zvykne opotrebovať a po čase nezvládne tlak potrebný na maximálny výkon. Ako to odhalíte? Ak cítite, že sa vášmu autu do kopca akosi nechce alebo dokonca nevládze, podozrenie upadá predovšetkým na palivový filter.

 

Dymové signály

Aby ste mohli žiť, potrebujete dýchať. Aj na spaľovanie je potrebný vzduch. K tomu je v aute nasávací trakt. Najjednoduchším spôsobom ako motoru pomôcť pri dýchaní, je výmena vzduchového filtra. Bežné autá mávajú papierové filtre, odfiltrujú toho síce veľa, stoja pár eur, ale nie sú veľmi priepustné. Aby mohol motor dobre dýchať, stačí vymeniť zaprášený papierový filter za nový - alebo ho priamo nahradiť bavlneným, lepšie priechodným. Niektoré autá na to nepotrebujú dokonca ani náradie a vzduchové filtre bývajú ľahko prístupné. Skúste to sami a zistíte, že sa motoru zrazu lepšie „dýcha". Toto je celkom banálny a ľahko riešiteľný problém. Tie ďalšie sú už trochu komplikovanejšie. Napríklad ak nemáte hydraulické vymedzovanie vôle ventilov, dajte si občas skontrolovať vôľu ventilov (ak to viete, skontrolujte si sami). Keď sa opotrebovaním súčiastok, ktoré môžete znížiť včasnou výmenou kvalitného oleja zmenší miera aj čas otvorenia ventilu, do spaľovacej komory sa dostane menej vzduchu s palivom a motor teda bude dávať menej výkonu.

breathe
 

Strata kompresie

To je vážny problém, ktorý sa síce dá odstrániť, ale pomerne draho. Náchylnejšie sú naň najmä staršie motory. Príčin môže byť viac. Najčastejšie za to môžu opotrebované piestne krúžky. Tvoria tesnenie medzi piestom a stenou valca, ktoré bránia prenikaniu plynov zo spaľovacej komory do oleja. Ak je krúžok poškodený, spaľovacia zmes uniká, čo znižuje kompresný pomer a výkon motora. Navyše sa riedi olej, pretože sa do neho dostáva palivo, keďže sa do neho dostáva benzín. Pri fáze výbuchu vo valci uniká aj tlak, ktorý má pôsobiť na piest a výkon ďalej klesá.

 

Pravidelný servis a údržba

Určite sa oplatí prevencia. Je lepšie problémom predchádzať, ako ich neskôr nákladne riešiť. Aby sa vás strata výkonu vášho motora týkala čo najmenej, je základom správna a včasná údržba. Teda nielen pravidelná výmena oleja vrátane filtra. Je potrebné dodržiavať aj elementárne zásady použitia pohonnej jednotky. Napríklad tým, že motor najprv zahrejete v prvých kilometroch jazdy, a až potom ho budete hnať do otáčok. Pri pravidlenej údržbe je dobré myslieť aj na výmenu žiaroviek osvetlenia vozidla, pretože aj to časom stráca na svietivosti. Ideálnou voľbou do predných svetlometov sú unikátne žiarovky Xenesis TruMatch, ktoré ponúkajú 3-krát vyššiu svietivosť v porovnaní s klasickými žiarovkami a pýšia sa tzv."xenon-lookom". Pestrú ponuku Xenesis žiaroviek nájdete na  https://www.autoledky.sk/Produkty/xenesis-trumatch/ .

servis

Plná verzia