Najzaujímavejšie fakty o autách. O mnohých ste určite ešte nepočuli
S automobilovým svetom je spojený celý rad zaujímavých vecí. Ak sa o autá zaujímate alebo sú pre vás len bežnými dopravnými prostriedkami, určite vás zaujme niekoľko informácií, ktoré sa práve automobilového sveta ako takého týkajú. A o ktorých ste možno ani netušili.
Pneumatiky
Začnime zaujímavosťami, ktoré sú spojené s pneumatikami. Nech už si vyberiete akúkoľvek bežnú pneumatiku na trhu, tak bude mať čiernu farbu. Toto rozhodne nie je náhoda. Je to dané technológiou výroby. V minulosti boli počas výroby pneumatík pridávané do zmesi sadze. Dnes už sa od tohto postupu upúšťa a dochádza k tomu, že sú využívané kremičitany. Tie tiež zabezpečia čiernu farbu. V súvislosti s pneumatikami vás iste zaujme napríklad aj to, prečo pri rýchlom prejazde zákrutou pískajú. Pneumatiky kĺžu a vplyvom trenia sa vytvára zvuk. Je rovnaký, ako keď pri rozjazde výrazne prekrútite kolesá, alebo keď pri vypnutom ABS prudko zabrzdíte na klasickej suchej ceste.
Jazda
Zaujímavosti spojené s vozidlom sa týkajú napríklad aj samotnej jazdy. Konkrétne napríklad toho, prečo sa v niektorých krajinách jazdí vľavo. Typickou ukážkou bolo Anglicko, kde rytieri držali opraty v ľavej ruke a meč v pravej. Logicky sa preto pohybovali po ľavých stranách ciest. Tento spôsob presunu sa tak ustálil, že sa všetko prenieslo aj do doby spojenej so samotnou jazdou. Unikátom samotnej jazdy môže byť aj to, akú veľkú nadmorskú výšku auto s klasickým motorom zvládne. Treba povedať, že aktuálne najvyššie stanovená výška je 6 358 metrov. Stalo sa tak v roku 2005, kedy do tejto výšky vyšiel automobil Toyota Land Cruiser 90. Tento rekord sa uskutočnil v Čile, konkrétne v púšti Atacama.
Palivo
Začneme s naftou, pretože tá má hneď niekoľko unikátov. Jedným z nich je napríklad to, že dieselové motory majú všeobecne nižšiu spotrebu. Prečo? Keďže práve nafta má oveľa väčšiu energetickú hustotu, než je tomu v prípade bežného benzínu. V praxi to znamená, že s menšou spotrebou možno dosiahnuť rovnaký stupeň účinnosti, ako je tomu pri benzínových motoroch. Keď je reč o nafte, treba povedať aj to, že naftový motor nemá zapaľovacie sviečky. Palivo je totiž vstrekované pod veľkým tlakom, čo má za následok to, že dôjde jednoducho k samovznieteniu.
Cúvanie
S vozidlom nejazdíme len dopredu, ale aj s ním čas od času cúvame. Je teda jasné, že spiatočka je neoddeliteľnou súčasťou moderných automobilov. Ak je na cúvaní niečo zaujímavé, tak rozhodne fakt, že nikdy nebude tak rýchle, ako jazda dopredu. Je to dané tým, že k cúvaniu je použitý len jeden jediný rýchlostný stupeň. Teda ak sa nejedná o niektoré vagóny automobilky DAF, kde je možné ísť rovnako rýchlo ako dopredu, tak aj dozadu. Zaujímavosťou na cúvaní je tiež to, že počas neho automobil vydáva celkom neštandardné a pre niekoho rozhodne aj celkom zvláštne zvuky. Ani to nie je zase až tak výnimočné a má to svoje vysvetlenie. Aké konkrétne? Je to dané tým, že pri jazde dopredu sa používajú šikmo ozubené kolieska. Pokiaľ ide ale o jazdu späť, sú používané kolieska rovno ozubené. Je to dané preto, že sú lacnejšie a tak sú tiež výrazne hlučnejšie.
Tankovanie
Prísť k pumpe je dnes niečo úplne samozrejmé. Pokiaľ do nádrže vložíte pištoľ, môžete tankovať do tej doby, než sa sama vypne. Prečo sa tak stane? Pri súčasných moderných tankovacích pištolí sú dva otvory. Jeden, ktorým sa klasicky čerpá palivo. Pri ňom je ešte druhý, menší, ktorým je odsávaný vzduch do nádrže. Akonáhle sa do neho dostane benzín alebo nafta, pištoľ automaticky vypne. To je známka toho, že je nádrž plná. Ďalej musíme v súvislosti s tankovaním spomenúť aj to, ako je to so samotným palivom. Tu nastal pomerne veľký zlom v roku 1986. Práve to bol rok, kedy sa v Československu začal aktívne používať bezolovnatý benzín, ktorý bol nazvaný pomerne proste a jednoducho, a to Benzín 91. Teraz je tankovanie bezolovnatého benzínu spojené s tankovaním paliva Natural.
Zloženie auta
Ak sa pozrieme na jednotlivé súčiastky, z ktorých je zložený priemerný automobil, je nutné povedať, že v súvislosti s tým, ako ide dopredu technika, dochádza tiež k tomu, že sa automobily skladajú zo stále viac jednotlivých dielov. Dnes už nie je problémom počítať ich na desaťtisíce. Predtým však bolo dielov o poznanie menej. Pokiaľ ide o zloženie auta, nemali by sme zabúdať ani na to, ako je to napríklad s lakovaním karosérie. Pokiaľ ide o lak, ktorý je na karosérii použitý, tak jeho hmotnosť je zhruba 4,5 kilogramu. Aj toto je celkom zaujímavý fakt, ktorý sa týka zloženia samotného vozidla. Musíme tiež spomenúť, že nie vždy boli používané len klasické karosérie, ktoré sa využívajú v súčasnosti. V minulosti dochádzalo aj k tomu, že sa hľadali alternatívy. Príkladom je napríklad toľko známy Trabant, ktorý vznikol z dôvodu toho, že bolo na klasické karosárske plechy uvalené embargo.