Najstaršie automobilky sveta z pohľadu histórie časť I.
Benz Patent Motorwagen, prvý automobil so spaľovacím motorom, poznáme snáď všetci. Pre mnohých však najskôr bude prekvapením, že automobilka Mercedes-Benz nie je tou najstaršou na svete. S výrazným predstihom ju totiž predbehli iné značky. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ktoré to boli.
Fiat
Spoločnosť Fabbrica Italiana Automobili Torino založil Giovanni Agnelli spolu s niekoľkými ďalšími investormi, a to 11. júla 1899. Firma sa nevenovala len výrobe áut, ale postupne expandovala do ďalších priemyselných odborov od elektrotechniky po petrochémii. V roku 1936 predstavila miniauto Topolino, ktoré založilo dodnes pretrvávajúcu tradíciu výroby malých a cenovo dostupných Fiat-ov. Od roku 2014 je automobilka súčasťou skupiny Fiat Chrysler Automobiles, pod ktorú patrí tiež značky Alfa Romeo, Jeep, Lancia alebo Maserati.
Ako plynul čas vo Fiate
Renault
Áno, automobilka Renault bola založená až v roku 1899. Ale pretože sa dnes bavíme o prvých autách, k tomuto záznamu patrí rok 1898, kedy Louis Renault zostrojil svoje prvé auto. Firmu so svojimi dvoma bratmi založil až o pár mesiacov neskôr. V roku 1919 už bola automobilka Renault najväčšou súkromnou priemyselnou firmou vo Francúzsku. Po druhej svetovej vojne bola automobilka znárodnená a v majetku štátu zostala až do privatizácie v roku 1996. Okrem malých vozidiel, ako bol povojnový typ 4 CV alebo neskorší Renault 5, sa firma preslávila aj svojim veľkopriestorovými modelom Espace, ktorý spolu s Dodge Caravan patril k priekopníkom kategórie vozidiel MPV.
Legendárny automobil Renault 4 CV
Land Rover
Je to trochu spletitá história. Základy firmy ležia pri spoločnosti Lancashire Steam Motor Company, ktorá vznikla v roku 1896 a prešla opakovanou zmenou názvu. Začala s výrobou parných kosačiek a parných nákladných áut. V roku 1907 sa premenovala na Leyland Motors. Osobné automobily začala firma vyrábať až v roku 1961, kedy kúpila spoločnosť Triumph. Spojením s ďalšou firmou vznikla potom Rover Company. Úplne prvý Range Rover mal ostať prísne stráženým tajomstvom. Návrhári a konštruktéri tohto revolučného nového vozidla preto dali prísne utajovanému prototypu názov „Velar “, odvodený od talianskeho slova „velare“, čo znamená zahaliť alebo skryť. Prvých 26 prototypov dokonca nieslo znak s rovnakým názvom, aby sa utajila identita vozidla.
Súčasnosť vs. minulosť
Škoda Auto
Štvoricu najstarších automobiliek uzatvára Škoda Auto. Tá vznikla zo spoločnosti Laurin & Klement, ktorá vyrábala v Mladej Boleslavi bicykle a motorky už od roku 1895. Automobily začala vyrábať v roku 1905 a rýchlo si získala veľký úspech v celom Rakúsko-Uhorsku. V roku 1925 bola automobilka priemyselným gigantom Škoda a automobilka bola premenovaná na súčasnú Škodu Auto. V roku 2000 potom bola automobilka predaná do područia koncernu Volkswagen, čo umožnilo jej ďalší rozkvet a vývoj.
Ktoré by ste si vybrali dnes?