Benzín vs. diesel: Mýty a fakty

streda, 4. novembra 2020
BENZíN, DIESEL, MOTOR, AUTOLEDKY,

Benzín alebo diesel. Jadro odvekého sporu medzi mnohými vodičmi. Niekto dôveruje len dieselovým motorom, iní si zase nevedia jazdu poriadne užiť, keď pod pedálom necítia živelný benzín. Oba tábory majú tú svoju pravdu a pri búrlivých diskusiách šíria plno informácií, ktoré nemusia vždy zodpovedať realite. Vzniká tak množstvo poloprávd a mýtov. Poďme sa teda na niektoré z nich pozrieť a uviesť ich na pravú mieru.

 

S dieselom ušetrím

Veľa vodičov argumentuje práve týmto tvrdením, majú totiž na mysli spotrebu dieselových motorov, ktorá je často skutočne nižšia. Diesel spravidla najlepšie funguje pri čiastočnom zaťažení. Čo znamená, že v preplnenej doprave veľkomesta, autá na naftu rýchlo strácajú svoju šetrnosť. Je teda pravdou, že naftu skôr využijete mimo mesta. Tiež  treba podotknúť, že v súčasnej chvíli liter nafty naozaj vyjde lacnejšie ako liter benzínu. Majme ale na pamäti, že to tak nebolo vždy.

 

Diesel má výrazne lepšie zrýchlenie

Nafta bezpochybne dokáže vyvinúť násobne vyššiu silu ako spaľovanie benzínu. Mohlo by sa zdať, že to nevyhnutne znamená aj lepšie zrýchlenie. To by sme ale zabudli na dieselovú prevodovku, ktorá má oveľa dlhšie odstupňovanie ako benzínové motory. Náskok, ktorý si diesel svojim točivým momentom získava, tak môže čiastočne zmiznúť práve kvôli prevodovke. Benzínový protivník s kratšími prevodmi môže dieselovému autu ľahko vytrieť zrak.

faster car

 

Dieselom sa rýchlo kazí turbo

Vraví sa, že naftovým motorom rýchlo odchádza turbo. To je pravda, stáva sa to. Pri benzínových motoroch sa to môže vyskytovať ešte častejšie. Turbo totiž trpí vysokou teplotou vo zvodoch. Tá pri benzíne býva oveľa vyššia ako pri dieselových agregátoch. Takže celý argument je tak trochu neplatný. Navyše takmer každý diesel má turbo. Ak máte benzínový motor, až časté to nie je. Kvôli tomuto rozdielu v počte sa potom môže javiť, že celkovo dieselom odchádza turbo viac.

 

Benzín môže v zime pomôcť nafte

V minulosti to bol skutočne dobrý spôsob, ako v zime zabrániť tuhnutiu nafty. Mínusové teploty spôsobujú kryštalizovanie parafínov, ktoré môžu upchať tenké potrubia a filtre. Aby vodiči tomuto predišli, v ére komorových dieselov sa do nafty prilialo troška benzínu. Pozor, pri moderných motoroch s vysokotlakovým priamym vstrekovaním by ste si však spravili škodu, pretože mnoho komponentov sa spolieha aj na mazací účinok nafty. A tento sa vplyvom benzínu znižuje, čo poškodzuje palivový systém a nakoniec aj celý motor.

diesel

 

Benzín s nízkym oktánovým číslom škodí motoru

Oktánové číslo benzínu vyjadruje jeho odolnosť proti detonačnému spaľovaniu. Čím je číslo vyššie, tým ťažšie sa benzín zapáli. Pri starších motoroch mohol benzín s príliš nízkym oktánovým číslom naozaj spôsobiť vyššiu mieru „klopania“ a tým zasadiť motoru pomerne rýchlo smrteľné rany. Nemusíte sa však strachovať, pri moderných motoroch však smrť nepríde hneď, keď dostane natankovaný benzín s príliš nízkym oktánovým číslom. Postarajú sa o to senzory a bleskurýchle elektronické prestavenie zapaľovania. Zjednodušene povedané: keď začne motor „klopať“, znamená to, že tlak vo valci je príliš vysoký a prichádza skôr, než by bolo vhodné. Preto sa zmení časovanie zapaľovania. Tým sa chráni motor, ale zároveň sa znižuje výkon a efektivita.

 

S palivom E10 šetríte peniaze

Toto tvrdenie nie je pravda, často o pár centov nižšia cena na čerpacej stanici je v skutočnosti vyvažovaná vyššou spotrebou, pretože takéto palivo obsahuje menej energie. Zvýšenie spotreby spôsobuje primiešavanie bioetanolu, ktorý má o 32 percent menej energie ako bežný benzín. Navyše tiež zhoršuje odolnosť motora. Zjednodušene sa tak dá povedať: čím viac bioetanlolu, tým viac paliva motor spotrebuje. V súčasnosti obsahuje u nás už povinný E10 približne 7 percent percent bioetanolu. Keďže sa získava z obnoviteľných zdrojov, celkové emisie CO2 sú pri E10 nižšie ako pri bežnom benzíne.

 

 

Plná verzia